Hjälp

---

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren till dig:

  1. Beställning
  2. Leverans
  3. Betalning
  4. Avbeställning och retur
  5. Vanliga frågor
  6. Teknisk hjälp

 

A. Beställning

Top

Din beställning

Finns det ett minimi- eller maxbelopp för en beställning?

Vi levererar vid ett beställningsvärde på minst 299 kr (exklusive leveranskostnader). Vi har inte beslutat om ett maxbelopp men försäljning sker endast i normala hushållsmängder.

När du beställer varor för 599 kr eller mer levererar vi utan kostnad. Beställer du varor för mindre än 599 kr tar vi ut en avgift för porto, förpackning och leverans på 49 kr oavsett antal förpackningar, storlek eller vikt. Priser för leverans till andra länder hittar du här.

Kan flera beställningar läggas ihop till en?

Eftersom vi strävar efter att behandla din beställning så snabbt som möjligt är det tyvärr inte möjligt att lägga ihop flera beställningar. När en beställning gått igenom systemet är beställningen genomförd.

Kan jag ändra min beställning även om jag redan skickat den?

Eftersom vi strävar efter att behandla din beställning så snabbt som möjligt är det tyvärr inte möjligt att ändra en beställning. Under speciella omständigheter kontakta kundtjänst omedelbart.

Kan jag ta bort min beställning?

Om du redan har betalt eller betalt med kreditkort skickas dina varor direkt och vi kan inte ta bort din beställning. Däremot har du alltid rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Kontakta kundtjänst om du ångrar eller vill ta bort en beställning.

Får jag en bekräftelse på min beställning?

Ja, efter att vi mottagit din beställning får du inom 1-2 timmar en bekräftelse via e-post.

Informeras jag när mina varor skickas till mig?

Ja, så snart varorna lämnar vårt lager skickas en bekräftelse via e-post. I mailet kan du se ditt kollinummer och det framgår även hur många paket leveransen består av.

Hur många paket/kollin ingår i min leverans?

Det framgår i den e-post som skickas till dig när varorna lämnar vårt lager.

Kan jag se leveransstatus för min beställning?

Så snart varorna lämnat vårt lager skickar vi en e-post till dig som innehåller ditt försändelsenummer (kolli-id). Du kan närsomhelst kontrollera leveransstatus online hos det företaget du valt för leverans. Skickas ditt paket med DPD är det PostNord som gör slutleveransen till dig. Det försändelsenummer du har kan du använda för att följa ditt paket på PostNord.se någon dag efter det att det lämnat vårt lager. Du alltid kontakta vår kundtjänst för att få information om din leverans.

Jag har mottagit en ofullständig eller felaktig leverans. Hur går jag till väga?

Du kan få beställda varor levererade på olika dagar. Om du inte får några paket alls vänligen kontakta kundtjänst.

Jag har mottagit en skadad vara. Hur går jag till väga?

Om en vara är skadad vänligen kontakta kundtjänst senast 2 dagar efter att du mottagit den.

Jag gjorde en beställning för 5 dagar sedan och har ännu inte mottagit mina varor levererade. Hur går jag till väga?

Notera att leveranstiden är beräknad från det att din betalning registrerats i vårt system. Vid banköverföringar kan detta ta några dagar. Om ditt paket levereras av PostNord, så kan du följa detta på postnord.se med ditt försändelsenummer. Du kan även kontakta kundtjänst. I enskilda fall kan leveransen ta någon eller några dagar extra. Om du bor på en lantbrevbärarlinje är leveranstiden i princip alltid något längre.

Jag har mottagit fel produkt. Hur går jag till väga?

Om du mottagit fel produkt, vänligen kontakta kundtjänst.

Jag har mottagit en felaktig faktura. Hur går jag till väga?

Om du mottagit en felaktig faktura vänligen kontakta kundtjänst.

 

B. Leverans

Top

 

När du beställer varor för 599 kr eller mer levererar vi utan kostnad. Beställer du varor för mindre än 599 kr tar vi ut en avgift för porto, förpackning och leverans på 49 kr oavsett antal förpackningar, storlek eller vikt. Priser för leverans till andra länder hittar du här.

Hur lång leveranstid ska jag räkna med?

Alla beställningar skickas i regel inom 24 timmar efter att din betalning registrerats hos oss. Finns varan i lager levereras den normalt inom 2-5 arbetsdagar. I enskilda fall kan leveransen ta någon eller några dagar extra. Om du bor på en lantbrevbärarlinje är leveranstiden i princip alltid något längre.

Vilken paket-/transportfirma samarbetar bitiba med?

Vi samarbetar med DPD/PostNord och GLS/Schenker. DPDs leveranser sköts av PostNord och GLS leveranser sköts av Schenker. Om du inte anger annat är det PostNord som levererar och du kan följa ditt paket med ditt försändelsenummer på postnord.se.

Vad ska jag göra om jag inte är hemma för att ta emot ett paket?

Om du inte är hemma när paketet levereras lämnas det normalt till ett av PostNords serviceställe, där det går att hämta ut. PostNord meddelar dig om paketet lämnas till ett serviceställe. Du kan också följa ditt paket med ditt försändelsenummer på postnord.se.

Är det möjligt att få paketet skickat till en annan adress än den jag angivit vid beställning?

Ja, när du beställer varor online har du möjlighet att välja en annan leveransadress. Du kan inte välja ett paketombud som leveransadress.

Är det möjligt att få leverans ett bestämt datum?

För närvarande är det tyvärr inte möjligt för oss att leverera paket ett visst datum. Efter att du gjort din beställning sker leverans i regel inom 2-5 arbetsdagar. Varorna levereras vanligen mellan kl. 8.00 och 16.00.

Levererar bitiba utanför Sverige?

Vi levererar till flera europeiska länder. Frakt- och leveranskostnader till andra länder hittar du här.

 

 

C. Betalning

Top

 

 

Vilka betalningsformer erbjuder bitiba?

Alla betalningsformer vi erbjuder är säkra att använda. De personliga uppgifter som du lämnar till bitiba (när du handlar i vår onlinebutik) hanteras säkert och med diskretion. Vi ansvarar för namn, adress, födelsedatum och så vidare och ser till att data inte lämnas vidare till tredje part. Vår sekretesspolicy överensstämmer med tyska Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) och Telemediengesetz (TMG).

Vi erbjuder följande betalningsformer på bitiba.se:

  • Kreditkort
  • PayPal (avgift 9,90 kr)

Kontant betalning eller betalning med check är tyvärr inte möjligt.

Kreditkort
Kreditkort (Visa, MasterCard) kan du använda säkert på bitiba.se. Efter att vi godkänt dina kreditkortsuppgifter genomförs betalningen.

Vi skickar dina varor så fort betalningen är mottagen.

PayPal
Vid betalning via PayPal skickas du vidare till PayPal där du genomför betalningen. Avgift 9,90 kr.

 

Jag har mottagit en betalningspåminnelse men har redan betalat varan. Hur går jag till väga?

 

Kontakta kundtjänst och ge oss information om betalningsdatum och beställda varor.

Jag har mottagit en betalningspåminnelse men har redan helt eller delvis skickat tillbaka varor. Hur går jag till väga?

Pengarna sätts tillbaka på ditt konto så fort vi mottar de varor du skickat i retur. Ha tålamod, det kan ta upp till 14 dagar. Om du har frågor kontakta kundtjänst.

 

D. Avbeställning och retur

Top

 

Kan jag ångra mitt köp?

Du har rätt att ångra ett köp hos bitiba, utan att ange särskild anledning, upp till 14 dagar efter att du mottagit varan.

Du kan ångra ditt köp genom att, inom tidsfristen, skicka tillbaka varorna till oss eller skicka ett meddelande till oss där du talar om att du vill ångra köpet. Du kan också säga upp avtalet genom att vägra ta emot varorna eller inte hämta varorna på posten.

Vi ber dig att kontakta kundtjänst för att ge oss beställningsnummer samt namnet på den artikel du vill returnera. Vi skickar dig då ett e-mail med en returkod bestående av 7 bokstäver. Ange denna kod på den bifogade retursedeln som du skickar i retur tillsammans med varorna.

Ångerrätten gäller inte för varor som producerats efter särskilda önskemål (personaliserade halsband, särskilt framställda klösträd osv.) eller för ömtåliga varor som t.ex. växter, akvariedjur, levande mat och djupfrysta livsmedel.

Vilken adress ska jag använda för returer?

Vi ber dig skicka varor tillsammans med retursedel med ifylld returkod till följande adress:

bitiba GmbH c/o Rhenus AG u. Co. KG
Marktal 3
99880 Hörselgau
Tyskland

Varor som inte kan skickas tillbaka per post kommer att hämtas hos dig. Kontakta i dessa fall kundtjänst.

Finns det en begränsad tidsfrist för att ångra ett köp?

Inom 14 dagar efter att du mottagit dina varor kan du ångra ditt köp skriftligen via e-post eller, om du mottagit varan innan fristen löpt ut, skicka tillbaka varan.

Utnyttjar du ångerrätten måste du skicka tillbaka varorna. När vi mottagit de returnerade varorna avbryts köpavtalet och du kommer att få dina pengar tillbaka inom 14 dagar.

Betalar jag för retur?

Om du utnyttjar ångerrätten ska du betala kostnaderna för returfrakten så länge kostnaden för varorna understiger 350 kr. Om du mottagit fel varor eller skadade varor täcker bitiba kostnaden för retur. Vi betalar endast standardkostnader och inte expresstransportkostnader eller stora försändelser. Vi erbjuder oss dock att hämta upp varor hemma hos dig som inte kan skickas.

Observera! Om varornas värde överstiger 350 kr kan vi hämta varorna hos dig. Du kan bestämma tidpunkt för upphämtning samt få din returkod hos vår kundtjänst. Betalningar för ersättning skall göras inom 30 dagar. Din tidsfrist för betalning börjar löpa i och med att du meddelat oss om att du ångrat ditt köp. Vår tidsfrist för betalning börjar löpa i och med att vi mottar ditt meddelande om att du ångrat ett köp.

Kontakta kundtjänst om du vill skicka tillbaka en vara.

Varför får jag en faktura på en ersättningsvara som jag redan betalt för?

Det skrivs alltid ut en faktura för ersättningsprodukter då dokumentet behövs för vår bokföring. Fakturan stryks dock automatisk när vi mottar dina returnerade varor. Beloppet dras alltså inte två gånger så bortse därför från denna faktura.

Om priset på fakturan för ersättningsprodukten är lägre än priset på den vara du returnerat kommer mellanskillnaden överföras på ditt användarkonto hos bitiba.se.

Har du fått svar på dina frågor? Om inte, kontakta kundtjänst.

 

 

E. Vanliga frågor

Top

 

 

Vem ska jag kontakta om jag har en fråga angående en produkt?

Vänd dig till vår kundtjänst så svarar vi på din fråga så snabbt vi kan.

Produkten jag önskar beställa kan inte levereras just nu, kan jag beställa ändå?

Om en produkt inte finns på lager kontaktar vi dig så fort varan finns på lager igen. Klicka på symbolen, fyll i din e-postadress och bekräfta villkoren. Du får då en e-post så fort varan finns på lager igen.

Jag har glömt mitt lösenord. Vad gör jag?

Om du glömt ditt lösenord ska du klicka på Glömt lösenord? och därefter fylla i den e-postadress du registrerat hos oss. Ditt lösenord skickas därefter omedelbart till din inkorg.

Är mina personliga uppgifter skyddade?

De personliga uppgifter som du lämnar till bitiba (när du handlar i vår onlinebutik) hanteras säkert och med diskretion. Vi ansvarar för namn, adress, födelsedatum och så vidare och ser till att data inte lämnas vidare till tredje part. Vår sekretesspolicy överensstämmer med tyska Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) och Telemediengesetz (TMG).

Finns det en bitibabutik i närheten av där jag bor?

bitiba finns bara online. I gengäld har vi alltid öppet - 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnet på bitiba.se!

 

F. Teknisk hjälp

Top

 

När jag vill gå till kassan visas ett felmeddelande. Vad har hänt?

Försäkra dig om att din webbläsare tillåter cookies. Om din webbläsare inte tillåter cookies kan programmet inte öppna din varukorg och därför uppstår ett fel. Du kan få hjälp med cookies här.

Varukorgen tillåter bara en vara, om jag lägger till fler varor tas de bort. Vad gör jag för fel?

Försäkra dig om att din webbläsare tillåter cookies. Nedan kan du läsa varför.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som skickas från en webbplats och lagras på din hårddisk. När du handlar i vår nätbutik på bitiba.se är det nödvändigt med cookies. I och med cookies kan innehållet i din varukorg sparas.

Varför ska jag använda cookies på bitiba.se?

När du stänger ned din webbläsare lagras en cookie på din dator. Denna cookie gör att bitiba kan spara innehållet i din varukorg, Om du inte accepterar cookies är det inte möjligt att spara varor i din varukorg – och det är därför omöjligt att beställa produkter online. Vi använder aldrig cookies för att lagra personlig information - bara för att underlätta ditt besök hos oss.

Hur ställer jag in att min webbläsare accepterar cookies?

För Internet Explorer 7 eller 8:

  1. Klicka på Start > Kontrollpanelen (i klassiskt läge i Windows XP klickar du på Start-knappen >Inställningar > Kontrollpanelen).
  2. Dubbelklicka på ikonen Internetalternativ .
  3. Välj fliken Sekretess.
  4. Markera alternativet Åsidosätt automatisk cookie-hantering under Cookies i fönstret Avancerade sekretessinställningar.
  5. Markera alternativet Acceptera eller Fråga under Cookies från tredje part. (Om du väljer alternativet Fråga får du godkänna varje gång en cookie skickas från en webbplats).
  6. Avsluta genom att klicka på OK i fönstret Egenskaper för Internet.

För Internet Explorer 6:

  1. Klicka på Start> Kontrollpanelen. (I klassiskt läge i Windows XP klickar du på Start--knappen >Inställningar > Kontrollpanelen).
  2. Klicka på Avancerat .
  3. Markera Åsidosätt automatisk cookie-hantering.
  4. Markera alternativet Acceptera eller Fråga under Cookies från första part.
  5. Markera alternativet Acceptera eller Fråga under Cookies från tredje part. (Om du väljer alternativet Fråga får du godkänna varje gång en cookie skickas från en webbplats).
  6. Avsluta genom att klicka på OK i fönstret Egenskaper för Internet.

För Mozilla Firefox 3.x för Windows:

  1. Klicka på Verktyg > Inställningar .
  2. Klicka på Sekretess i den översta panelen.
  3. Vid "Firefox kommer att:" väljer du Använda anpassade inställningar för historiken.
  4. Markera rutan bredvid "Tillåt att webbplatser lagrar cookies".
  5. Klicka på OK.

Mozilla 2.x för Windows

  1. Klicka på Verktyg > Alternativ.
  2. Klicka på Sekretess i den översta panelen.
  3. Markera kryssrutan "Tillåt att webbplatser lagrar cookies".
  4. Klicka på OK.

Mozilla Firefox för Mac:

  1. Öppna rullgardinsmenyn Firefox .
  2. Välj Inställningar.
  3. Vid "Firefox kommer att:" väljer du Använda anpassade inställningar för historiken.
  4. Markera rutan bredvid "Tillåt att webbplatser lagrar cookies".
  5. Klicka på OK.

När jag skickar min beställning får jag felmeddelandet: Din varukorg har tagits bort. Vad gör jag för fel?

Om du använder en brandvägg, se till att den uppdateras samt att port 443 till SSL är öppen. Det finns många olika brandväggar och bitiba kan tyvärr inte ge dig detaljer kring inställningar av brandvägg. Vi hänvisar därför till instruktionerna som finns för din brandvägg.

Min webbläsare säger att mitt säkerhetscertifikat har löpt ut?

Om säkerhetscertifikatets utgångsdatum är felaktigt inställt är det möjligt att SSL-sidor inte kan visas. Se därför till att datum och tider är rätt inställda.

Det uppstod ett fel när jag gjorde min beställning. Har bitiba mottagit min beställning?

Vänligen kontakta kundtjänst om du har frågor rörande din beställning.

Cacheinställningar

Eftersom vår webbsida hela tiden uppdateras rekommenderar vi dig att alltid uppdatera din webbläsare. På så sätt kan du ta del av våra senaste erbjudanden. I din webbläsares inställningar kan du ställa in att din webbläsare automatiskt söker efter förändringar och att den tömmer webbläsarens cache. Mer information hittar du under "Hjälp" i din browser.

Varför behöver jag JavaScript?

Du kan surfa på bitiba.se utan Java och JavaScript. Vi rekommenderar dock att du iallafall aktiverar JavaScript så att du kan få en optimal upplevesle när du handlar hos oss. För mer information om hur du aktiverar JavaScript hittar du under "Hjälp" i din browser.

Jag kan inte se hela sidan i min webbläsare. Varför?

bitiba.se är anpassat till Internet Explorer 6.0 eller senare versioner, Netscape 8 eller senare versioner samt Opera 6.0 eller senare versioner. Hemsidan är anpassad till en upplösning på 1024x768. Om du använder webbläsarnas äldre versioner kan det finnas fel i layout och för funktioner. Vi rekommenderar därför att du laddar ned den senaste versionen.

Observera att ändringar och uppdateringar av webbläsare är ditt eget ansvar. Bitiba kan inte på något sätt hållas ansvariga för det.

Kontakta bitiba


Vår kundtjänst är alltid redo att hjälpa dig. Se vår kontaktsida för mer information.